2013. október 31., csütörtök

A pörkölt igenis light!

Szeretek megbotránkoztató címeket adni a bejegyzéseket.
Gondoltam, értekezem pár szót a pörköltről, mert annyi ember hiszi azt, hogy aki fogyókúrázik, csak rostos sült csirkemellet ehet salátával, esetleg párolt halat párolt zöldséggel. Igen, ezek sem megvetendő ételek, de  nem kell a diéta kizárólagos alapját képezniük.



Mert a pörkölt a hús elkészítésének egyszerű, ízletes és zsírszegény módja. A pörkölt tulajdonképpen párolás, paprikás-zöldséges vízben. És, mint ilyen, igenis diétás fogás. Természetesen néhány alapelvre oda kell figyelni az elkészítése során, és megint felhívom a figyelmet, egy diétás pörkölt nem lesz "ugyanolyan finom", mint a bográcsban, házi szalonnán és fél kiló zsíron főtt verzió, de azt sem eszünk mindennap.

A pörkölt alapja valamilyen húsféle. A marhahús pl. kifejezetten alkalmas a zsírszegény elkészítésre is, kevés kis vörösborral megbolondítva nem is igen tűnik fel, hogy kevesebb zsírt tartalmaz. Alkalmasak a zsírszegény elkészítésre a sertés soványabb részei, a lebőrözött csirkecomb, vagy akár a pulyka- és csirkemell is, bár ez utóbbiak kicsit szárazabbnak fognak bizonyulni. Akár sovány darálthúsból készül fasírtgombócok is kifőhetnek paprikás lében, nagyon finom.

Ha a hús megvan, szükségünk van még pár zöldségre. Diétázók részére ez jó hír, minél több, annál jobb. Így semmi akadálya annak, hogy bőkezűen bánjunk a hagymával, a paprikával, a paradicsommal és akár a fokhagymával. Ezek a pörköltalapba kellenek, de amennyiben a pörköltbe gombát, savanyú-, vagy édeskáposztát, zöldbabot, vagy más zöldséget (pl. karfiol, cukkíni, padlizsán, zöldborsó, póréhagyma, karalábé) főzünk, megintcsak zsír-, és szénhidrátszegény, ugyanakkor ízletes egytálételt kapunk.

A zsírszegény húsfajta kiválasztásán túl az elkészítés során is lehet ügyelni a kalóriákra. Zsiradék a pörkölt elkészítése során a hagyma megfuttatásához kell. De nem sok. Egy- két fej hagyma egy csapott evőkanál zsiradékon kényelmes megpuhul, tekintettel arra, hogy a pörkölt esetében bőven elég, ha üvegesre párolódik. tehát egy családi fazékba egy evőkanál olaj, az fejenként kevesebb, mint egy mokkáskanál. Ennyi zsiradékot még egy light salátaöntet is tartalmaz. De hozzáteszem, hogy a hagyma igazából vízben is megpárolható, bár szerintem felesleges ennyire irtózni a zsírtól.

Aki szalonnával készíti a "rendes" pörköltet, megszokta a füstös ízt. De sebaj, arról sem kell feltétlenül lemondani. Korábban már írtam, hogy én a fekete erdei sonka/bajor parasztsonka sovány részeit szoktam felkockázni, és ezt teszem az olyan ételekbe, ahol egyébként szalonnát illene használni. De ha ez túl bonyolult, ott van a füstölt ízű kocka. Tény, hogy nem a legegészségesebb megoldás, de vegetát is annyian használnak, annál azért nem rosszabb. Egészen kevés elég belőle, és nem kell minden ételbe. De egy kis darab soványabb füstölt hús (kapható füstölt csirkecomb is) is nyugodtan belefőzhető az ételbe, mennyiségre elég annyi, mint amekkora a szalonna lenne, az ízt megadja, mégsem olyan zsíros.

Ha a pörkölt kész, a körettel is lehet "trükközni". Mindenkinek más fér bele. A pörkölttől akár durum tésztával, zabpehelylisztes nokedlivel vagy párolt krumplival sem retten el egy kalóriaszámláló vagy alacsony GI, esetleg szénhidrátszámlálós diétázó. Aki pedig még szigorúbb magával, az választhat főzeléket is köretként. Egy saját magával sűrített zöldbabfőzeléknél kevés kalóriaszegényebb étel van a világon.



A képen krinolinból készült pörkölt látható, ami tulajdonképpen "Polnische", egyébként a híres currywurst alapanyaga. Nagyon finom, így is fast food kategória. A körítés pedig egy zellerrel és újhagymával "lazított", teljes kiőrlésű tönkölyliszttel és 10%-os tejföllel sűrített, babérleveles-majorannás krumplifőzelék . Ez tehát nem is egy szerény verzió, de egy kisebb tányér ebből a kombóból nem haladja meg a 500 kalóriát, tehát még így is belefér akár egy 1200 kcal-os diétába is, bár én szerencsére nem azt tartok.

Egyetek pörköltet! És főzeléket! Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések: