2016. május 14., szombat

müködhet-e a fogyókúra?

Korábban volt róla szó, hogy a fogyókúrák bizonyos kutatások szerint mindössze 10%-ban érik el végül az eleinte megcélzott testsúlyt, és a delikvens ennek legfeljebb a felében bírja megtartani 5 év múlva is az elért testsúlyt. Tehát a fogyókúrák átlagosan 95 %-a nem vezet el a kívánt eredményhez!

A fogyókúra tehát nem jó mószer a testsúly szabályozására.

Mi az a fogyókúra?

A fogyókúra bizonyos étrendi megszorításokra épül. Mindegy, hogy itt a kalóriák, a szénhidrátok, a zsírok korlátozása, egymástól elkülönített fogyasztása, esetleg meghatározott idökeretben való elfogyasztása a módszer, a megszokott, átlagos élelmiszerfogyasztástól eltérö jellegü, testsúlycsökkentést célzó táplálkozást fogyókúrának nevezzük. A 600 kalóriás étrend ugyanúgy fogyókúra, mint az 1800 kalóriás diéta, vagy a "90-napos".

Egy dolog a közös bennük: beindítják a túlélésért felelös ösztönöket. A fogyókúra még a "normális" (értsd: korábban semmilyen evési zavarral nem küzdö) személyekben is automatikusan kiváltja az evéssel, fözéssel, étlekkel kapcsolatos gondolatokat, mintegy odakoncentrálja a figyelmet. Tehát egyre több kísértéssel fog szembesülni a fogyókúrázó, miel egyre jobban odafigyel rájuk.

A fogyókúra segítöje a motiváció, ez táplálja az akarateröt, amely segít megküzdeni a kihívásokkal. Igen ám, de az akaraterö nem egy konstans tényezö, idönként több van belöle, máskor kevesebb. Ùgy is mondják, hogy képes "elfáradni". Az akaraterö képes legyözni az ösztönöket, amíg kellöképpen sok van belöle. Ahogyan azonban haladunk elöre a fogyókúránk során, egyre fogy az akaraterö, és egyre erösebben hatnak ránk az ösztönök, melyek az evésre sarkallnak. Az abnormális mértékü, túlzott evésre.

Az esetek túlnyomó többségében tehát az történik, hogy az elhízott személy fogyókúrába fog. Valamely elv szerint kialakítja megszorított étkezését, ami egy darabig remekül megy, a kísértéseknek ellenáll, betratja a szabályokat és elkezd fogyni is. Egy idö után azonban a kísértések egyre erösödnek, néha-néha "kileng", majd rájön, hogy a fogyókúra nem "neki való", elkeseredik és feladja. Ez így megy egészen addig, míg legközelebb is rá nem veszi magát a diétára azzal a szent elhatározással, hogy ez alkalommal sokkal szigorúbb lesz önmagával, és "nem enged" a csábításnak. Nem veszi azonban figyelembe az agyban automatikusan az elhatározása ellen munkálkodó folyamatok létezését.

Minden módszernek vannak hirdetöi, olyan személyek, akik szépen lefogytak. Igen, de a reklémokon nem az 5 évvel késöbbi személy szerepel, hanem a közvetlenül a fogyókúra utáni, esetleg némi technikai rásegítéssel hangsúlyozza karcsú derekát. Igen, neki valószínüleg jól bevált a módszer, de ez nem jelenti azt, hogy az a bizonyos módszer másnak is éppen annyira müködik. Ès itt rátapintottuk valami nagyon fontosra:

Mindenkinek más módszer müködik!

Mind a fogyásban, mind a kényszerevésnek való ellenállásban.

A túlsúly ellen nem lehet közhelyekkel, általánosnak mondott módszerekkel, itt-ott bevált tippekkel, könyvek vagy videók, esetleg méregdrága programok segítségével megküzdeni! A túlsúly letornázásához ÖNISMERETRE van szükség. Meg kell tanulni, hogy mi magunk hogyan reagálunk, mitöl hízunk, mitöl fogyunk, mitöl "csábulunk el", mi az, ami lecsillapítja a sóvárgást, hogyan tudjuk elhallgattani a sóvárgást.

Nincs csodamódszer, nincs aranyút. Mint ahogyan olyan sincs, hogy egyik napról a másikra mindenmegoldódik. Sok próbálkozás, botlás, felállás vezet a evéssel kapcsolatos kényszerektöl mentes életmód felé. De nem valamelyik fogyókúra!

Támpontul én is csak alapszabályokat tudok nyújtani, amelyeket tartalommal mindenkinek saját magának kell kitöltenie.

Nincsenek megjegyzések: